Lisa-en-Frank.reismee.nl

Goodbye OZ

Hi there,

Na bijna 9 weken willen we graag onze laatste highlights uit Australië met jullie delen, maar niet voordat we alle meelezers hebben bedankt voor de leuke, lieve en vooral ook grappige reacties op onze verhalen en foto's tot nu toe.

Na Darwin zijn we naar Alice Springs gevlogen en daar hoorden en zagen we pas voor het eerst de berichten over de cycloon yasi wat inmiddels een categorie 5 cycloon leek te gaan worden. Toen we in ASP het vliegtuig uitgingen zat er iemand uit Townsville voor ons die een emergency ontruimingsoproep sms kreeg na het landen. Het advies vooriedereen die 150km onder cairnsergens aande kust was: Wegwezen of in een van de cycloon shelters gaan zitten en wachten. Uiteindelijk is de cycloon aan land gekomen bij Mission Beach waar wij 8 dagen eerder nog een prachtige zonsondergang hadden gezien (zie vorige foto serie!) Op tv hebben we gezien dat daar niets meer van over is, geen strand meer, geen palmbomen, geen boulevard, geen haven met boten en geen cafe's en campings meer. Echt een bizar idee.
De australiërs hebben uiteraard alles goed geregeld en er zijn geen doden gevallen. Ze zijn alles weer aan het opbouwen en de schade is enorm, om een voorbeeld te geven, 80% van alle bananen plantages liggen in het getroffen gebied en daar is niets meer van over, de bananensplit is dus nu net zo duur geworden als een goede fles champagne (-:

Maar nu terug naar ons avontuur. In Alice Springs hebben we een 4DW gehuurd en zijn we vetrokken naar Kings Canyon. Op de kaart hadden we een snelle onverharde weg gezien die we wel even te grazen zouden nemen met onze all terrain wagon. Na 25 km heen door de klei, volgelopen billabongs en een zwetende Duitser die vroeg of dit normaal was, zijn we omgedraaid en hebben we onze Duitse vriend een escort terug gegeven. Dit was een goede beslissing want 20 min later hebben we de grootste wolkbreuk gehad tot nu toe midden in de outback waar het eigenlijk nooit regent, 'Very unusual weather for this time of THE Year' (die kennen we inmiddels wel...haha). Na een detour uiteindelijk toch aangekomen in Kings Canyon en daar een mooie sunset gezien!

De volgende dag zijn we in het donker de Kings Canyon ingelopen om een mooie zonsopgang mee te pakken. Daarna 300km naar het westen gereden en voor het eerst Uluru (Ayers Rock) gezien, het mysterieuze aboriginal symbool van de red centre. De kleuren van de steen bij zonsondergang en zonsopgang waren echt fenomenaal, heel bijzonder. Naast Uluru hebben we ook Katja Tjuru (The Olga's) bezocht en daar een wandeling gemaakt op het heetst van de dag tussen 11 en 15 (geen goed idee maar kon niet anders, echt niet normaal warm maar wel super mooi). Op de weg terug naar Alice springs hebben we in de ochtend een kudde wilde dromidarissen gezien en hebben we nog even uitgerust van onze 1500km trip in door the 'outback'. Wat ons ook erg is bijgebleven waren de zwervende dronken aboriginal's op straat, echt niet om vrolijk van te worden en heel erg achtergesteld in het Australische sociale en politieke systeem. Dat is echt jammer want we hebben ook veel mooie dingen van hun cultuur teruggezien bij Uluru en in Darwin.

Na ASP stond Adelaide op het programma. Daar hebben we een mooie zonnige stadsavond gehad en zijn de dag erna naar de grampians gereden voor de natuur en de wilde grijze kangoeroes. Natuur was door de vele overstromingen wat minder omdat de highlights waren afgesloten, maar het ECO hostel en de 100 kangoeroes waren super!!

Toen was het tijd voor de beroemde'Great Ocean Road' (GOR). Deze hebben we verkeerd om gereden van Port Fairy naar Apollo bay en Lorne, waardoor we met gevaar voor eigen leven steeds vanaf de linkerkant van de weg de p-havens aan de rechterkant in moesten rijden. Maar alles was super en de 12 (of 8 of 9??) apostles waren zeer de moeite waard. Het hoogtepunt (vooral voor Lisa) waren de koala's. We hadden de tip gekregen om voor Apollo bay af te slaan richting de vuurtoren gelegen in Otway National park, daar zou je namelijk vanaf zo'n 7 km de kleine beestjes moeten kunnen zien in het wild. Lisa zat natuurlijk vanaf de afslag en de eerste boom met haar neus tegen het raam! En ja hoor na 10min de eerste gespot en daarna ging het helemaal los; kleine, grote, schreeuwende, moeder en kleintje, slapende, klimmende en nieuwsgierige koala's overal om ons heen en Lisa had haar beste moment tot nu toe (-: Voor de geïnteresseerde lezer, we hebben de vuurtoren nooit gezien.

Na wat regendagen zijn we via Lorne, waar het 'surfers carnaval' was, naar Melbourne gereden. De slingerende kustweg met zon was echt de moeite waard alleen was het zuid-frankrijk gehalte zeer groot. Naast Sydney staat Melbourne op een gedeelde 1e plaats van onze ozzy lievelingssteden. Echt een leuke stad met een rivier er doorheen, veel street art en kunstgalerijen, hippe boetiekjes, leuke koffietentjes, queen victoria market, goed eten en natuurlijk heel veel sport. Rod Leaver Arena bezocht (en doorde hall of fame gelopen)waar net de australian open was geweest en de Melbourne Cricket Ground waar naast cricket ook Aussie rules (AFL) en footy wordt gespeeld. Nog nooit een stad gezien waar sport zo wordt gefaciliteerd en beleefd, echt cool! Jammer dat ze geen footy in nederland hebben want dan was ik er direct op gegaan. Door al dat rugby op tv, mis ik het inmiddels wel. Een van de hoogtepunten van Melbourne vonden wij St. Kilda dat aan het strand ligt vlak bij Melbourne, hier zouden we prima kunnen wonen....

We zijn nu voor de 3e keer in Sydney, zijn ongeveer op de helft van ons avontuur en genieten enorm van elkaar en van de vrijheid, de rust en de ruimte om echt na te denken! We zijn weer toe aan en nieuwe prikkel en hebben zin om morgen naar Buenos Aires te vliegen voor de start van onze Zuid-Amerika trip (voor jullie ook wellekker een beetje variatie). We blijven jullie uiteraard ook volgen!!!

Kus

Frank & lisa

Marjoleine Brons

Lisa, Alvast gefeliciteerd met je verjaardag!! (anders vergeet ik het en nu ben ik vast de eerste:). Wat een ontzettend gaaf avontuur beleven jullie samen, zo maak je herinneringen! Blijf genieten van alles, elke prikkel, elke geur en elke mooie koala, die zijn er voor de rest van je leven (voor als je weer tussen 4 muren bij de bank zit) en neemt niemand je meer af.
Heel veel plezier op het volgende continent! en onthoud, je geest reist te paard...
Veel liefs,
Marjoleine

Jan10e

Ooooohwww wat schattig dat jullie gewoon tussen de koala's zitten, geweldig. Ik kan er zeker geen als huisdier krijgen hè hihihi .... grapje hoor! Christian zou een hartverzakking krijgen.

xxxxxxxxxxxxxxxx

Bas & Miran

Op de helft alweer???????????????? Gaat snel!!!
Maar jeetje mina wat weer een te gek verhaal, en die koala's, ik (miran) ben vreselijk jaloers, die zijn zo leuk!!
Nou goeie vlucht naar Buenos Aires en misschien voor jullie leuk om te weten, bas en ik zijn officieel partners ;-) jaja hij heeft de handtekening gezet en kan niet meer terug haha!! Laat ze nu maar beginnen met bouwen!!! Have fun!!!!

xxxxx

Elma en Marnix

Super mooie foto's luitjes!!! Mooi om te zien en lezen dat er gewoon volle bak genoten wordt! Veel plezier in Zuid Amerika en hpou ons op de hoogte!!!

Groeten uit Nijmegen!

En nou nog ff reclame voor ons zelf; ff stemmen allemaal: www.internationaalambassadeur.nl/marnixenelma

Bas ten Dam

Hi Lisa en Frank,

Wat ben ik jaloers zeg, wat geweldig om te zien hoe jullie genieten en wat maken jullie een mooie dingen mee. Geniet van Zuid Amerika en wat nog komen gaat. Leuk om het zo af en toe mee te kunnen beleven.

grt Bas

Tinke

wow weer een superverhaal.
jullie gaan het fantastisch hebben in zuid amerika! geniet van BSAS... daar zou IK kunnen wonen.
have fun en tot in amsterdam: 1 april gaan we erin!
liefs en kus

Diana van Miltenburg

Hoi Lieverds,
Het is letterlijk en figuurlijk zo'n andere wereld waar jullie in zitten dat het echt lijkt of het al 100 jaar terug is dat jullie zijn gegaan. Wat is de wereld toch mooi, wat mooi dat jullie er zo van genieten. Gaaf, gaaf, gaaf.
Dikke kus, Diana

ome jan.

jongens wat een geweldig stuk natuur.
en die schattige beertjes.
geniet maar weer van het volgende avontuur.

groeten jan.

lucas

Net op tijd om mij uit te zwaaien! good times

Tinke

Proficiat Lisa!maak er samen een onvergetelijke dag van.ik drink hier een wijntje op jou gezondheid!
Dikke kus

Nienke

Hi guys!
Lies, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Heb je een leuke dag gehad gister? Ben benieuwd of mijn smsje is aangekomen.
Wat heerlijk om al jullie verhalen te lezen en vooral ook een feest van herkenning om de foto's te zien. Wat fijn!
Jullie hebben het weer-technisch wel allemaal echt goed uitgekiend, en nu op naar Zuid-Amerika. Ik reis/lees met jullie mee.
Have fun!
xNien

PS, ik was vorig jaar met Australian Open in Melbourne (ook tukken in St Kilda), maar dit jaar met een groep traineetjes & friends naar het WTT in Rotterdam geweest. Ook leuk, maar toch anders ;-)

Marnix, Elma en de kleine Martin

Beter laat dan nooit.... Gefeliciteerd met je verjaardag!

Joyce

He kids,

Klinkt wederom te gek. Ben benieuwd wat jullie van Zuid-Amerika vinden. Ik kom net terug uit Italië, ook leuk. Ik heb een week uitwisseling gehad met leerlingen. Vergeleken met Nederland, waar het nu 1 graden is, was het in Italië, 20 graden, heel fijn en voelt het echt weer even bikkelen.

Morgen gaan Koert en ik bij Henk, Lieneke, Hennie en Herman eten, ik zal ze de groetjes doen!!!

Liefs en heel veel plezier nog.

Dikke kus,

Joyce

Enneh: nog gefeliciteerd met je verjaardag Lies!