Lisa-en-Frank.reismee.nl

Peru: The Inca Empire

Lieve allemaal,

Het is weer tijd voor een nieuw bericht en een korte update. De foto´s waren er dit keer iets sneller bij en we zijn nog bezig om dit compleet te maken, er komen er dus nog meer bij.

Na het overweldigende Paaseiland was het tijd voor Peru en aangezien ons reistempo in Argentinie en Chili een beetje zijn tol begon te eisen besloten we het wat rustiger aan te doen in Peru. Vanaf Hanga Roa zijn we in 5 uurtjes naar Lima gevlogen waar we 1 nacht zijn geweest en alles eigenlijk alleen in het donker hebben kunnen zien, met name Miraflores wat een veilige Gringo wijk is waar het stikt van de toeristen.

Met de prima overgeorganiseerde buscompany Cruz Del Sur zijn we vervolgens vanuit Lima de Panamericana (snelweg langs de kust) naar beneden gaan afzakken. Hier stonden Ica/Huacachina, Nazca en Arequipa als stops op het programma. Allereerst zijn we vanuit Ica naar Huacachina gegaan waar je terecht komt in een kleine Oase met 200 inwoners omringt door zandduinen. Het is hier net alsof je de woestijnen van Egypte binnen stapt, bizar maar wel mooi en ontspannen. Hier hebben we een Buggy tour inclusief een beetje sandboarden gedaan, waar met name de buggy het hoogtepunt was omdat die met zonsondergang als een debiel door het zand jakkert. De tweede dag heb ik hier samen met een andere Nederlandse snowboard fanaat een echt snowboard gehuurd om een van de hoogste duinen te beslechten....kicken!

Vanuit de Oase hadden we het plan opgevat om tegen alle slechte beschikbaarheidsberichten in naar Nazca te gaan en daar een vlucht te regelen over de beroemde Nazca lijnen. Door de hoge olieprijzen en het feit dat er een ongeluk was gebeurd gingen er van de 16 maatschappijen maar 2 maatschappijen met een chesna zwabber vliegtuigje omhoog. Uiteraard zaten wij in het laatste vliegtuigje van de dag met een strak blauwe lucht a 140 dollar pp..... (Tja, als je er toch bent (-:), maar wel echt interessant om dit geometrische verschijnsel te zien vanuit de lucht. Vervolgens door naar Arequipa, waar we het idee hadden iets meer van een Zuid-Amerikaanse stad te kunnen zien. Mooie stad, met authentieke gebouwen, verkeerschaos, een gezonde dosis criminaliteit en een starbucks. Hier hebben we 3 dagen lekker gerelaxed in een prima Hostel. Frank heeft nog een mountainbike downhill tocht gedaan van 4700 meter hoogte....lekker naar beneden gassen.

Na de droogte en het mooie weer van de Peruaanse zuidkust was het tijd voor de echte bergen van de Andes, we gingen richting Cuzco (3300 meter hoogte). Hier hadden we op veler verzoek (perfecte tip), het Los Ninos Hotel geboekt voor en na de Inka Trail die we op 2 april zijn gestart. Cuzco ligt vanaf elke plek in Peru prima op de Gringo track dus je hebt niet het gevoel dat je de enige europiaan bent die deze stad bezoekt als je er rondloopt. Desalniettemin vonden wij het een hele mooie stad, veel mooie oude gebouwen en (katholieke) kerken tussen de beren en uiteraard heeeerlijk eten overal. We hebben ook een dagje Pisac gedaan met de collectivo (publieke bus) waar ze met gemak voor je gevoel 175 mensen in een busje zo groot als een volkswagen Sharan proberen te proppen. Maar hierdoor die je wel de wijken waar de echte mensen wonen en een mooie tour door de Sacred Valley om uiteindelijk in een schattig plaatsje te belanden waar ze dezelfde touristische spullen verkopen alleen dan voor de helft. Na Cuzco echt goed gezien te hebben zijn we begonnen aan de Inka Trail (4 dagen/3 nachten) met 11 metgezellen (4 argentijnen, 2 engelsen, 2 Uruquanen, 2 Spanjaarden en een Australier), 3 gidsen en 13 porters (mooi woord voor spullendragers). Wat een mooi avontuur hebben we hier gehad. Het was even afzien op sommige punten; lekke tent en slaapmatjes, ranzige WC´s, gidsen die slecht engels spreken, geen douches, 1200 meter stijgen op de tweede dag terwijl Frank 17 kg op zijn rug had en systematisch het idee van een porter (a 80 pesos per dag) uit den boze vond. Maar natuurlijk woog dit allemaal niet op tegen de fantastische hoogtepunten: 3 passen doorkruizen met fantastische views, mooie Inca ruines bezichtigen, veel gezelligheid en gelachen met de groepsgenoten, lokale alcoholica en natuurlijk de fantastische views van de Machu Picchu (wat oude berg betekent) bij de Sungate en vanaf Wayna Picchu (hoge berg vanaf waar je de overview hebt op de Machu Picchu).

De laatste Inca Trail dag was echt een hoogtepunt die begon met een early bird wake up call om 3.30 AM. vervolgens met de hele groep naar het eerste checkpoint die pas om 5.30 uur open ging en je dus een uur in het donker staat te wachten totdat de gekte losbarst, namelijk in een veel te hoog tempo hikend rennen naar de ingang van de Machu Picchu om daar een stempel te bemachtigen voor de Wayna Picchu die je toegang geeft tot een van de mooiste views op Machu Picchu. Het probleem is echter dat er maar 400 mensen per dag op mogen (200 om 7/8 uur en 200 om 10 uur). Je moet het dan opnemen tegen dagtoeristen die met de bus vanuit Aqua Calientes komen en bijvoorbeeld al om 3 uur ´s nachts voor de poort staan. Maar goed, uiteraard hadden we een fanatieke groep die in een snelle draf ervoor zorgden dat ze bijna allemaal een stempel hadden voor de beklimming van 7 uur. En ondanks het feit dat we al 3 dagen in de benen hadden zitten wilden we graag nog een klimmetje doen aangezien het super mooi weer was met sluier bewolking om de bergen heen en een open view op Machu Picchu....WOW....echt een van de mooiste dingen die we ooit gezien hebben!!! En ja, de familie Bodde heeft een waar Hike talent in haar midden genaamd LISA, die de foto´s van mij maakte omdat ze als eerste boven aan de passen stond!

Na al dit moois en de vele indrukken zijn we de dag erna in de bus gestapt om via Puno nu dit bericht in Copacobana te kunnen schrijven. We zijn in Bolivia waar we weer open staan voor andere mooie en nieuwe indrukken. Wat een super ervaring........ We genieten van elke minuut en met het verstijken van al die minuten beginnen we jullie toch ook echt wel te missen. Wij maken er nog een mooie drie weken van en jullie volgens mij ook met al het mooie lente weer!!!

Dank voor alle leuke berichten, dat doet ons goed!

Heel veel liefs voor iedereen!

Frank

Jantiene

Hey guys, met plezier geniet ik iedere keer weer van jullie geweldige avonturen. Heerlijk om te lezen en om de prachtige foto's te zien. Wat een ervaring hebben jullie opgedaan zeg. Dit neemt niemand jullie meer af. Ben er jaloers op hoor hihihi maar als ik jullie verhaal en foto's zit te lezen is het net of ik er ook een beetje bij ben.

Veel liefs en een dikke kus van Jan10e

sanne

lieverds,
Oh zo leuk om weer te lezen. En wat was het afzien he! Ben nog nooit zo blij geweest met een douche en bed na die geweldige hike. Klopt dat er super veel toeristen zijn maar die zie je op een gegeven moment niet meer. Herinner mij ook nog de busrit naar Pisac. Oh wat vond ik het eng. Maar vond de markt heel mooi. Heb nog steeds elke dag een ring om die ik daar heb gekocht.
Geniet van BOlivia. Tip: neem niet de nachtbus van potosi naar uyuni. het is namelijk een prachtige route. wel heel lang maar door de bergen op een onverharde weg. Als je in de ochtend de bus neemt. Kom je aan het einde van de dag aan in Uyuni. Daar regel je meteen een trip over de zoutvlakte zodat je de volgende de uit het deprimerende dorp weg kan. Zorg dat je genoeg geld bij je hebt, want er zijn weinig pinautomaten in Uyuni. Wij hebben de trip over de zoutvlakte met expediciones sumaj Jallpha geddan. Geen idee of het nog bestaat, maar was heel gaaf. Als je dan na deze trip aankomt in San pedro de Altacama kijk dan of je zo snel mogelijk een busticket kan kopen om daar weg te kunnen want die zijn heel snel uitverkocht. Wij hebben daar een paar dagen vast gezeten, maar wij moesten terug naar Argentinie en die trip is gewild en gaat niet zo vaak. Het is wel een heel leuk dorpje met heerlijk eten. Wel duur. Oh ja Lies ga niet in de mijn in in Potosi. Al kreeg ik er 1000 euro voor ik zou het nooooooit meer doen. Denk dat jij er ook niet heel blij van wordt.
Geniet van alles.
Dikke kus
Sanne

Menno

WOW! Ik geniet echt op en top van jullie avontuur en foto's. Dit is live life to the max. IK WIL OOK!!! Viel spass op de laatste kilometers.

Lfs. Menno

Gemma

Zo ontzettend gaaf! Ben nog steeds jaloers. Geniet van de laatste weekjes. Liefs Gem

Lucas

Ah nu kan ik echt een beetje mebeleven omdat ik diezelfde route (maar de andere kant op) heb afgelegd. Gek he dat het einde nadert..maar als jullie terugkomen kunnen jullie lekker bij ons een bakkie komen doen en gaan we u-ren-lang fotos en verhalen uitwisselen ;)

Lucas

Oh en zeker de mijn in in Potosi! En op de zoutvlaktes je 's nachts je door een van de jeepbestuurders (beetje geld geven) laten droppen onder de sterren paar kilometer van het kamp en een paar uur later laten ophalen. Mooiste ervaring van mijn reis toen. X

Felix & Laura

He kanjers,

Wat een topverhaal weer! En opnieuw zo herkenbaar. Peru is helemaal te gek! Geniet nog even van de laatste weken. We kijken er naar uit om jullie weer te zien en alle verhalen en foto's te horen en te zien.

Liefs,

L & F

Wouter en Femmy

Mooi verhaal en een diepe buiging voor degene die met 17 kilo op z´n rug de tweede dag van "El camino Inka" moet doen. We kunnen ons wel een beetje voorstellen waarom Lisa eerder boven was ;-) Benieuwd wat jullie allemaal nog gaan meemaken in Bolivia en Brazilië. Wij zitten nu nog net in Chachapoyas in Noord Peru, een echte aanrader voor als jullie ooit nog eens in Peru zijn. Onwaarschijnlijk hoge watervallen, Kuelep (een supergrote ruine van voor de Incas) en nog tig andere dingen om te doen. Have fun!

Marnix en Elma

Tering! Dit zijn plaatjes die we in het echt willen zien!!!
Geniet van de weken!!! En niet te veel met Nederland bezig zijn!!! Maar als jullie er dan zijn.....; Gaan we los op de boot!!!

Bas en Miran

We wilden toch nog even Frank feliciteren met n 30e verjaardag!!!!! En jij natuurlijk ook gefeliciteerd Lisa!! Nog 2 weekjes......Dus nog even extra genieten en relaxen!!! Tot gauw!!!!!

Liefs van ons!!

Nienke

Hi guys!
Zit hier nog steeds gewoon stinkend jaloers te zijn hoor ;-)
Fantastische avonturen weer en supermooie foto's!
Nog echt keihard genieten van jullie laatste weekjes!!!
Ik ben vandaag officieel weer 1 jaar aan het werk :-(
Enjoy!

Lfs, Nienk

Edward en Maaike

Hi lieve allebei,

Gisteren hebben we nog wel extra aan jullie gedacht ivm de verjaardag van neeflief maar natuurlijk weer vergeten om een mail te sturen. Bij deze dus alsnog ... Frank van harte gefeliciteerd. Dat je een bijzondere verjaardag hebt gehad dat is wel zeker!!
We wensen jullie nog een paar geweldig mooie weken toe, geniet er nog even heel erg goed van.

groetjes Edward, Tomme, Jort en Maaike